Groei van uw onderneming in eigen hand
Als ondernemer staat u niet stil. Sterker nog, stilstand betekent achteruitgang. U bent bezig met de ontwikkeling van uw onderneming en daar hoort ook groei bij.
Groeien kan op verschillende vlakken, op verschillende manieren.
Waarin wilt u groeien?
Om de groeidoelstellingen te bepalen, kunt u zich de volgende vragen stellen:
- Waar sta ik?
- Wat is mijn doel, de gewenste groei?
- Hoe ga ik deze groei bereiken?
Waar sta ik?
Wat is de huidige situatie? Hoe staat uw onderneming ervoor op het gebied van personeel, financiën etc.? Wat zijn de sterktes en zwaktes van uw onderneming? Waar liggen de kansen? Wat is de verhouding van uw onderneming ten opzichte van andere bedrijven in de branche/concurrenten?
In deze fase brengt u de huidige situatie van uw onderneming in kaart op allerlei verschillende vlakken, zowel intern als extern.
Uw personeelsbeleid, de huidige financiële situatie, uw producten/diensten zijn enkele voorbeelden van interne zaken. Hieruit kunt u afleiden wat uw sterke en zwakke punten zijn.
Bij een externe analyse komen de afnemers, de concurrenten en de marktsituatie aan bod en krijgt u inzicht in de kansen en bedreigingen die er mogelijk zijn.
Wat is mijn doel, de gewenste groei?
Wat is uw doel? Op welk vlak van uw onderneming wilt u groeien?
- Winstgroei
- Omzetgroei
- Meer personeel
- Meer klanten
- Productievergroting
- Filiaal uitbreiding
Hoe ga ik deze groei bereiken?
Er zijn verschillende manieren om groei te bereiken:
- Samenwerking
U kunt gaan samenwerken met externe partijen, zoals een inkooporganisatie of de samenwerking aangaan met bedrijven of organisaties die een aanvulling kunnen zijn op uw product/dienst. Of juist de samenwerking aangaan met de concurrent om elkaar te versterken.
Daarnaast kunt u ook in uw eigen organisatie kijken naar nieuwe vormen van (samen)werken. Worden de talenten van uw medewerkers bijvoorbeeld wel optimaal benut? - Diversificatie
Uw aanbod uitbreiden met nieuwe producten/diensten. Op deze manier betreedt u een nieuwe markt en bereikt u een nieuwe doelgroep. - Specialisatie
U richt zich op een beperkt aantal producten, diensten of een speciale doelgroep. Een belangrijke voorwaarde is dat u zich richt op een groeimarkt. - Kostenbesparing
Kosten besparen kan leiden tot meer winst. Op deze manier heeft u meer vermogen om in uw onderneming te investeren.
Kostenbesparing is een middel om voldoende liquiditeit te genereren en is nooit een directe weg naar groei.
Als ondernemer bent u druk bezig met ondernemen, het uitvoerende werk. U heeft of maakt geen tijd voor het strategische werk, zoals het beantwoorden van bovenstaande vragen. Juist het strategische werk is wat de onderneming kan laten groeien. En daar komt een accountant/adviseur om de hoek kijken. Met onze kennis, ervaring en analytisch vermogen kunnen wij u helpen met het opstellen van uw doel(en) en samen met u de strategie bepalen die u uw doelen laat realiseren.
Uw onderneming, dus u bepaalt. Zelf in de hand hebben en houden welke koers uw onderneming vaart om groei te bereiken, met ons op de achtergrond voor al uw vragen.
Wilt u weten wat wij kunnen betekenen om u te helpen uw doelen te bereiken? Neem dan contact met ons op en maak vrijblijvend een afspraak.